
Jeg
har undervist elever som alle befandt sig på et af overstående stadier. Derfor
ved jeg at det kommer til at føles meget lettere når man først har et overblik,
så prøv at placerer dig selv på et af de følgende trin. Det vil forhåbentlig
give dig overskud.
- Trin 1
Du
er i gang med at lære hvad bogstaverne hedder og hvordan de ser ud. Du kan
opremse dem i alfabetisk orden.
- Trin 2
Du
er nu blevet mere fortrolig med bogstaverne og når du bliver spurgt kan du uden
at skulle remse alfabetet op, huske bogstavets navn og udseende.
Du
er i gang med at lære at bogstaverne kan ændre udseende alt efter om de er
placeret først, midt eller slut i ordet.

- Trin 4
- Trin 5
Du er nu gået videre til at lære skrifttegnene; فتحة(fatha),
كسرة(kasra) og ضمة (damma) - den korte a, i eller u lyde. Du kan
læse ord som består af 3-4 bogstaver.
- Trin 6
Du er ved at lære مد(mad)
- dem kalder jeg lang a, i og ulyd. Desuden er du også ved at have godt styr på
تنوين(tanween), det
kalder jeg endelse n. (Rækkefølgen hvori du lærer disse to skrifttegn er
underordnet.)
- Trin 7
Det kører for dig! Du er nu i gang med at læse små sætninger og har du
kastet dig over at lære سكون (sukoon)
som kan sammenlignes med stumt bogstav. Nu er du næsten i mål
- Trin 8
سكون(sukoon) er kommet godt ind under huden på dig, så شدة(shaddah lægger lige til højrebenet. Nu er der kun tilbage at øve sig.
pssst: Skriv i kommentarfeltet hvilket trin du er på. Jeg giver gerne et råd med på vejen om hvordan du kan komme videre
Ingen kommentarer:
Send en kommentar